داخه هلر ، کشم غایه خونه کردن دومار ، جماز اشتری اکنن و خیلی جالبن که تره کشم و بالاشهرون کشم هنو رسم و رسوم کدیم خو حفظ شو کردی ، ......... با تشکر اَز محمد دریانورد
اُوزار ت بالا بکش بُوم مسی کُنگ و یَ دُفه دگه بره وا جنگ موج و دیریا و بی همه بگه چه دیریا دلونی داخه ای جهاز بودن ، بی همه بگه کار هر کَ نین داخه دیریا ،بگه که موج و تیفون رفیک ادمونی بودن که داخه ای جهاز کار شو اَکه ، اَ سفرونی که سال وا سال طول شَ کشی بگه ، بگه غایه خاهری تو هم بی جُون رو دیریا سَمِر بودی و باز هم بگه اَ پاکی و صداکت ادمون دیریا ،،، یاد همه جاشو و ناخداون کدیم وا خیر بشت .
.
.
عکس : شفیق عبداللهی
وختی چولگریم غایه عید حال و هوای دگا شسته و هر عیدی صفا و لذت خاصی
واگرش هسته ، عید کربون شاگوت عید حاجیون و ملت صحب عید سرو رو همدگه
شابوسی و شاگوت انشالله حاجی ببی .....اما مراسم خیلی خشی که بین ملت بندر
هسته و تا الان هم ادامه شه رفتن مردم با زیارت سیدسلیمون تو بالاشهر زیارت
هسته که یک صفای مخصوصی ایشسته ، پسین کبل از عید تاکسی بار و بنز خاور و
ده تن چولنگو شارهت بالا وا حصیل و پتنگ
.
نویسنده : پاپایا ایلزاده
سلام به همزبونن وهمشهریون ادیدم که مخاطب گپ و گویش بندری خیلیشون جوونن ای خیلی خوبن اندوفی موا درباره یه رسم خاش بندری که دگه ایاد ارفتن گپ بزنم....خوندغ....ادونین چن؟ الان اگم معنیش ابو خواندن یا دعوت کردن . پیشترو وقتی نزیک هیش شبو مم دوماد و مم عروس جداگونه تو خونشون به زنون نزیک فامیل دعوت شاکه ازشون پذیرایی شاکه و شاگو رفتیم روز خاش مکردن که مثلا جمعه هیش بگریم بعدم اسم دعوتیو خو شاگو دگه دهت
.
مطلب از : افسانه بحرینی
نکاشی : حسین احمدی نسب
این جلیبل از روسری نفیس و زیبای هرمزگان می باشد که در گذشته بوسیله خوس
های از طلا و نقره اصل و عمدتا بر روی تور مشکی و گاهی خاص و بندرت بر روی
توری سبز و سفید دوخته می شد.این جلبیل امروزه با خوس های طلایی و نقره ای و
با هنر دست و ذهن خلاق آنان در جلو صورت بصورت نواری پهن که شکل حاشیه ای
به خود می گیرد ردیف های از گل های زیبای فرفره ای،گل گوشوارهای و همچنین
نقوش ستاره های 4پر،6پر و 8 پر کار می شود و طرح های تک در تمام طول و عرض
روسری و طرح های پروانه ای،کاکله ای،طرح خرچنگ، دبله و غیره دوخت می شود
.
منبع:کتاب مصور بادله پوشان-تن پوش زنان ومردان هرمزگان-پژوهش و گرد اوری :فاطمه باستانی/مرداد سال 1391
.
عکاس :سامی حزنی
.
مطلب از خانم : افسانه بحرینی
عکس : ابراهیم جوذری
مو وتو بیداری شب مو وتو آرزوی دیرینه بودیم
مووتو بی خیال از هرزما نه مو وتو عاشقان عاشقونه
ما رفت ته ، سید مظفر بی عروسی ما چیده نقل وبادام ، ما دو دستی
ما خونده شعرون زیبا ونسروک ما گفته کصه ها ی چین و ماچین
ماگفته کصه دل از بهر یاران ماخونده شروند خاش زیرکنارون
ما نشته تا کُپ صبح لو دیریا مابوده بی خیال از غم فردا
ولی افسوس که کدر هم دگه موندونست تو رفتی راه خود مه موندوم حیرون
همیشه زندگی یک طور نینن همیشه هر دلی شادون نینن
آلهی بر بکیتن ای بی عدالت بشیم حافظ هم ما تا قیامت
چوک سیم بالا
.
عکس : عباس حاجی محمدی
ی خُو تحریکت کنُم با زبونم
و باز اخونوم
تا بدونی که زمونی که هیچکه نینن
کنارت مه باز امُونوم
خیلی وقتن با هم دگه درگیر ابیم
ایجا تیزی بندیری ت رو بندری تیزن
دلمو موند بیگینیم جلو ی بندیری میزن
چون همدلی نینن
و هر دلی گیرن
به بند چیزی
یکی بند پولن یکی ارک یکی به هیزی
یکی یکی نی
همه شاوا همه چی ی جا به دست بیارن
گپ سرهدی مزن که بحث بی فایدن
چون ایکک امگفت که لووم خشک بوو
ولی بازم اگم تا ایشه جونوم جون توش
خونوم هند جوش
حرومخور نوش ها
همطوو تنت بفروش
حق مه و بندر بشت به جونتون گوشت
شعر : فرزین وزانی
عکاس : کاوُوس جوّی
.
با تشکر اَ همکار عزیزم ون دخت هُرمز ، خانم معصومه زاهدی
تو زبون محلی خوما شَگَنگی " گـِلَک " و تو سوراغ اکنن ، بلندی ای کوه
نزیک و 200 متر ارست ، کُدرت خدا و سِحر انگلیس اَگــَن مَندِسُ اَ همی
خاک ُ سرامیک و رنگ هم درست اکننگی . دُرو و راستی و گردُن خوشا .
کَلات پرتکالی و مال هورموز اَم خیلی مهروفن ، ما خو یاد نادنگی و
.
عکاس :شایان قیاس الدین