گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

کسمت پنجم : کشم در روهون ساسانی - اسلامی


         http://s3.picofile.com/file/7510207525/401048_417399051653352_1088714463_n.jpg

ساسانیان:
در زمون ساسانیون تجاوز اعراب حجازی به اسکله هون و بنادرون و سواحلون ایران بالا ایگفت . جالب ته از همه این که با ای همه تجاوز و تصرف شونتونست به کشم تصرف بکنن .شاهپور دوم ساسانی (ذوالاکتاف
)نیروی دریای قدرتمندی تشکیل ایدا و به سرکوبی اعراب از کشم به بهترین نحو استفاده ایکه .چند کرن بعد در زمون انوشیروان که ناوگان ایران قصد شوهسته جزیره سراندیب ت
صرف کنن . جزیزه کشم بارم مرکز تجمع لشکریان و ناوگان هون هسته . همی طو برای عملیات هون لشکرکشی به یمن جزیره کشم یک بندر واسطه و کانونی بو که تحمع سپاهیان کبل از حرکت به سمت هدف هسته .


زمونی که یمن و سیلان . راه دیریایی ساسانیون به سمت کانتون چین باز بو و راه گپ دیریای ابریشم و ادویه از چین به هندوچین و از او طرف سیلان هسته که از کشم و بندر سیراف و از سیراف از طریق زمین به دیریای مدیرترانه و اروپا ادامه ایشه و تنگه هرمز و جزیره کشم یکی از همون مرکز عمده کنترول مسیر بزرگ دیریایی و ابریشم و ادویه بودن .

*************************************************
اسلام:

با وجود ایکه مدائن در سال هون 637 میلادی سقوط ایکه در سال 640 میلادی خوزستان وا تصرف نیروهون اسلام در هوند . اما در دیریا فرماندهون ناوگان اسلام عملا از نیروهون دیریایی ساسانیون شکست شاخا .

در نتیجه زرتشتیان که وا دین اسلام تن شانادا اگثرا به جزیره کشم پناهنده بودن و جزیره کشم مکانی امن هسته برای زردشتیون پناهنده و انها بشتر از یک قران شوتونست در مقابل لشکر اسلام وستن و نیروهون دیریایی هم تدارک شودیده . اوشو کمکم توی جزیزه کشم شروع شوکه به کشتی سازی و گرئوه گروه به گجرات هندوستان مهاجرت شوکه . آتار اتشکده هون متعدد رزتشی تو کشم هنوز به جا موندن .

زمونی که جزیره کشم توسط لشکریون اسلام فتح بو دیریانواردون کشم یامهاجرت شوکه یا به دیسن اسلام پناه شوبو . اما کشم هنوز اهمین خو در کنترول تنکه هرمز حفظ ایکرده . مهاجرت ایرانیون وا سواحل افریقا و زنگبار از جزیره کشم صورت ایگفت و هر چند اکثرم هاجرین اون شیرازی هسترن .ساختمان هون باستانی تو زنگبار - پمبا پ مافیا در افریقا که ایران هون شوساختن از نظر معماری و سازه شباهتی شوخن به ساختمان هون باستانی کشم .
.
گرد اورنده مطلب : احسان رمضانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد