گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

کسمت سوم : کشم


       http://s1.picofile.com/file/7484617204/539153_408333675893223_209212627_n.jpg


کسمت سوم : کشم در دورهون آشوریون و مادهون

آشوریون : در کتیبه هون کیدیمی آشوریون بارها به جزیره ای اشاره بودن که نومش نی دوک ( به زبان اکدی ) و دیلمیون(به زبون آشوری) .
بعضی از باستان شناسون حدس ازنن که این محل جزیره بحرین بودن اما قرائن و شواهدی حکایت ایشن که دیلمون همان کشم بودن .زیرا سپاهیون اشور پس از فتح عیلام به کشم ارسن و در نخستین کتیبه آشوریون که شرح کارهون سارگن کبیر تو سال هون 2872 سال کپل از میلاد نوشته بودن چنین هوندن که سارگن به دیریای سفلی - یعنی پایین تر - منظورشو پایین خلیج فارسن از سمت شمال که تنگه هرمز ارسد و جزیره نی دوک به تصرف در اتارن .
در لوح بعدی خو انویسن : نام راسین جانشین سارگونن که در ادامه ی تصروفاتی که اکونت و اون پادشاهون ماگان ( عمان) شکست ادیتن . بنابرین مشخصن از روی شواهدی که مشخص ابتون جزیره مورد نظر همون کشم بودن به ویژه در کتیه ای که در تل لو پیدا بودن اشاره به مسافرتی اکنت که از راه دیریا به ماگان و ملوخ خا انجام ادیتن که کوتاه ترین مسیری که طی اکنت از همون سواحل شمال خلیج فارس منظور همون جزیره کشم هستی .آشوری هون نیز در دوره ی حاکمیت خودشون به نحوه خوی از ژئو استراتژی کشم بهره شوبرد . البته لازم به ذکرن که کبل آشوریون بابلی هو نیز نیروی دیریایی کدرتمندی شوهتسه و در زمین شاناتونست به عیلامی هون شکست هادن . بارها به جزیره کشم تجاوز شوکه اما شرایط ویژه کشم به شکست دشمنون کمک شکه .

مادهون :مادهون پس از جنگ هون متوالی با آشوریون سر انجام با حکومت تو بابل متحد بودن و هووخشتر به کمک بابلیون پایتخت اشورین همو شهر نینوا تصرف شوکه و دولت آشور سرنگون بو.

ای طو بو که دولت ماد وا لیدی و بابل همسایه بو و تصرفات خوشو توی دیریای خزر و دیریای سیاه و دریای عمان و خلیج فارس کسترش شودا و قدرت دیریایی ایران تو جزیره کشم استحکام شوبخشی .
در زمون مادهون ، دامداری و پرورش اوشتر و اسب و الاغ و کوسفند و بز و صید مروارید و صدف با روش هون بسیا کدیمی و سنتی توی جزیره کشم کسترش پیدا ایکه و صیادون ای جزیره 200 نوع ماهی صید شاکه . حصیر بافی - کشتی سازی - بافتن بارچه هون بادبانی و کشتیرانی هم توی جزیره گسترش پیدا ایکه .
احتمال زیاد آثار باستانی هونی مثل معابد مهرپرستی - غارهون خربز تو جزیره کشم از زمون مادهون آغاز بودن . با وجود ایکه مادهو از لحاظ نیروی دریایی ضعیف هسترن اما با داشتن جزیره ی کشم کنترول درستی از تنگه هرمز شوهسته به همی دلیل بو که هر وقت دولت بابل شواسته بیاد رد بشد از تنگه هرمز با سازش و دوستی وا دولت ماد شهوند و رد شبو .
.....
احسان رمضانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد