گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

کسمت دوم : کشم و دوره هون مختلف تاریخی !

       http://s3.picofile.com/file/7482464515/558610_462534527114473_60848593_n.jpg


در دوره هون مختلف کشم از مهمترین و استراتیژیکی ترین نقطه ای هسته که همه حکمرانون رو اون خیلی حساس هسترن ...

دوره کیانیان : زمونی که سلطنت از پیشدادیون به کیانیون رسی . کیکاوس در سفری که از استان نیمروز (سیستان) شگذشت و چون سمت سواحل مکران شرسی تصمیم اگنت به هاماوان (یمن) حمله بکنتن .

توی اون زمون به خاطر نبودن وسیال دریانوری و ناوبری مناسیت سخت هسته که بخوان توی دیریا برن ولی با شناورون کوچک بادبانی شارفته و دیریانوردی هون طولانی خو در مواقعی که باد نهسته از پارو با همین شناورون استفاده شاکه . همی علت باعث شبوت که کشتی هون کوچک مجبور هسترن همیشه نزدیک ساحل به دیریا نوردی بکنن.و توی دیریاهون باز از باریک ترین کانالو شاگذشت و در محلون مختلفی برای تهیه آب و خوراک توقف شاکه .
بنابراین مناسب ترین و بهترین نقطه ای برای جمع بودن لشکر و ردکردن نیرو هون از خلیج فارس به خاطر ایکه برسن به ساحل مقابل دریانوردون تا هاماوران ، تنها فقط جزیره کشم هسته . درحالی که ای جزیره از عصر سنگی و چوب که محل زندگی ادمون ماجراجو و دریانورد هسته کشتی

کیکاوس شاه دستور ایدا که کشتی هون و زورق هون فراوانی توی کشم بسازن و از کشم عازم عمان بودن و دیریانوردی خو تا یمن ادامه شودا .

دوازده هزار سالون پیش درآویدهون که تو ساحل مکران زندگی شاکه بر اثر فشارون نژاد بلوج از ژئواستراتژی جزیزه ی کشم به بهترین وجه که شبوت استفاده شوکه .زمونی که کاملا بلوچ هون شکست شوخا و تو سواحل سیستان و بلوچستون و مکران و پایداری شوکه موقابل بلوچو شوتنست سالون زیادی توی کشم زندگی بکنن .و نژاد خو حفظ شوکه .
سالیون دراز در معرض تهدید و یورش نژاد سامی که ساکن سواحل عربستان هسترین شابوت . ولی درآوید هو با استفاده از ژئواستراتژی جزیره کشم همواره مقابل سامی هون هم مقاوت و دفاع شاکه تا ایکه عیلامی هون از داخل خلیج فارس تا بوشهر تحت سلطه خودشو در شوارد و درآویدهون که از سوی تنگه خوران تحت تسلط قرار شودا سر انجام نژاد درآوید با ایلامیهون یکی بودن و استحکام ایگه ..

عیلامی هون : کشم برای عیلامی هون موقعیت بسار ویژه ای و پر اهمیتی ایشته چون محلی هسته که نظارت عیلامیون بر عبور و مرور دیریانوردون از تنگه هرمز به قلمرو عیلامیون هسته . حتی اگه نگاه بکنی کاوشگرانی کوچک بستان شناسی هسترن که در جزیره کشم انجام شودادن و بپشتر آثار به دشت وارده از دوره عیلامیونن .

سومریان : اقوام عیلامی هون پیوسته مورد تهدید سومریون ( طوایف آسیای مرکزی ) قرار شاگفت . سومری هون حدود 5 هزار سال پیش به نواحی خلیج فارس هوندن و با شکست چادرنشینون ، همراه عیلامیون در جزیره کشم استقرار شوگه که امروز آثار و بیقایایی از همی نژاد سومریون هم موجودن . حتی در بین مردم کشم هم هنوز وجود شوهن .
سومریون مثل عیلامی هون از شرایطی که جزیره کشم ایشسته خوب استفاده شاکه تا ایکه آشوری هون در بین النهرین به قدرت رسیدنو همه اقوام پیشین مورد تهدید قرار شود .
...
گرداورنده : احسان رمضانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد