گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

دهتل



http://s1.picofile.com/file/7458120428/562677_399069670152957_444055463_n.jpg

دهتل دهستونی از توابعون بخش مرکزی شهرستون بستک در غرب استان خومو هرمزگانن در جنوب ایران واقع بودن . این دهستون در 55 کیلومتری شمال شرقی شهر بستک مرکز شهرستان واقع بودن . همچنین «ده تَل» یا «ده طَل» نی گفته ابوتن . تل به همو معنی تپه و طل همو شبنم گفته ابوتن یا رطوبت . نام پشین ایجا هم دهتل بر اساس تحقیقونی که انجام شدادن به وجود معادن طلا در اطراف روستا اسم ایجا ده طلا نامیده بودن.

دهتل از شمال رودخونه شور گوده شروع ابوتن از جنوب کوهون و از مغرب روستای لرد بستو و از سمت مشرق وا روستای بامستان محدود ابوتن.



جمعیت این دهستون حدود 1726 تا بودن توی سال 85 ولی الان بشته بودن که از برادران اهل سنت از شاخه شافعی هستن و از امام محمد ادریس شافعی پیروی اکونن . زبونشون فارسین و گویش محلی بستکی و دهتل گپ ازنن و اوجا دوتا سد کپ ایشه که وقتی بارون اتات پر از هوو ابوتن که در جنوب شرقی روستا قرار ایشه .

دهتل دهستونن که روستاهونی تحت نظرشن مثل : ایلود، برکه لاری، چاه دزدان، بامستان، سید احمدی، کنچی، رودبار و انجیردان

از نظر تاریخی به دوران کبل اسلام ارسد . اون زمونی که کپر نشین های زرتشتی هسترن . دهتل مردمونی پاک دل و فرهنگی هسترن که پیشینه خوبی شوهستن حتی جایی که از اوزیها و قشمی هون و کرمستجی هون و مینویی یون عده ای از خیمیر توی ای روستا خرید و فروش شاکه تجارت شاکه و حرفه هونی همچون عبا بافی و گیو سازی و ارده سازی و کشاورزی و و و و ارائه شبو. حدود 4500 نفر جمعیت قدیم ای روستا بودن که الانم نصفی در حاشیه شهرون بندرعباس یا هم کشورن عربی حاشیه خلیج فارس زندگی اکردن.
....
احسان رمضانی
نظرات 1 + ارسال نظر
rtwo 1391/06/28 ساعت 10:06 ب.ظ http://dehtalboys.blogfa.com

مرسی از معرفی شهرم

عکسِ خوده دهتل گذاشته بودین بهتر بود...

بازم مرسی ... موفق باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد