گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

خلیج فارس (کسمت دوم )


        http://s3.picofile.com/file/7447801826/547680_395832193810038_1807597823_n.jpg



خلیج پارس در دوران باستان و استان پارس چه طو به وجود هوند:
حدود 220 سال از جهاندار بودن هخامنشیون و حدود 800 سال قدرتمندی اشکانیون و ساسانینون که یکی از دو قدرت بزرگ جهان محسوب شابو . در مدت بیش از هراز سال امکان و جرات مخالفت هم در حد بر اندازی نوم پارس حتی تو ذهن کشورهون یا قبلیه هون تصور شاناکه . استان پارس یکی از مهمترین و قدرتمند ترین استان ایران باستان هسته که از سراسر شمال خلیج پارس شامل تمام جزایر و مناطق مسکونی شبه جزیره هون عربستان جزء توابع استان پارس به حساب شهوند . ابوتن بگیم دگه حدود و نفوذ استان پارس تا سوال جنوبی شبه جزیره عربستان و دریای سرخ هسته .

4. خلیج فارس و دوران تسلط مستقیم مسلمونون ( نقل از ابن خلدون ) :

قبل پیدایش اسلام قبایل عرب هیچ وقت با هم متجمد و صاحب قدرت نهسترن . و همیشه از ایران اطاعات شاکه یعنی همو ایالت فارس و حاکمون . در واقع احترام و ارزش خاصی بی پارسیان قائل هسترن .

بشترین دانشمندون اسلامی چه در علوم دینی و علوم عقلی جز چند تن همهشون غیر عرب هسترن . بشته ایرانی و فارسی هسترن . همه عالمون اصول فقه و علمای کلام حتی مفسران هم ایرانی هستند . به جز ایرانیون کسی به حفظ و تدوین علم قیام اینکه .
اتونوم یه مصداق گفتار پیامبر ( ص) که ایگفت : اگر دانش بر گردن اسمان در آویزد قومی از مرد فارس بدان نائل می ایند و ان را به دست می آورند.

٥. خلیج‌فارس و حکومت هون مستقل و ایالت فارس:

از شروع دورون اسلامی حاکم ایالت فارس از طرف دستگاه خلافت امویان و بعد عباسیان تعیین شبو . و تقریبا حاکمان جزایر و سواحل از سوی حکام فارس انتخاب شابو.

توی دورهون طاهریان که سده سوم کم کم امرا و پادشاهون محلی بلاخره دولتون بزرگ مانند دیلمیان و سلجوقیان و اتابکان فارس و تیموریان , صفویان ،نادرشاه و کریم خان زند و اقا محمد خان و فتحعلی شاه قاجار ، تمام حکمرانون و شیخون محلی سواحل جنوبی تابع حاکم ایالت فارس هسترن . و با دادن باج و خراج و هدایا خدمتگداری خوشو اعلام شاکه .

بشترین درامد این حکام از تجارت هسته که دامنه ان از یک سو به شرق افریقا و از طرف دیگه به چین شرفته . بیشترین بازرگانان بنادر فارس و بحرین بزرگترین ثروت هون نصیب وطن شوکه
.........

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد