گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

خلیج فارس (کسمت اول)


 http://s3.picofile.com/file/7447520107/580922_395817260478198_1640178568_n.jpg




نوم خلیج فارس و تاریخ نهفته و پاک دیریامون
از پیدایش خلیج فارش شروع اکونیم تا دوران تاریخی و پیشینه ای که ایشه :
از چند میلیارد سال پیش که سطح زمین سرد بو و خالت خشکی و دریا به خودش ایگفت
قاره هون به صورت صفحه هونی در روی مواد زیر پوسته در حال لغزیدن و حرکت در هوندن و شکل اوشو تغییر شکه .
از حدود 25 تا 38 میلیون سال پیش که تکریب دریای تتیس که بین مجموع خشکیون جنوب و شمال قرار ایشه کم کم از بین شرفت و قاره هندوستان از جنوب به طرف شمال هوند و به اسیا چسپی . تو این بین فشارون کوهون هیمالیا به وجود هندن و شبه جزیره عربستان هم از افریقا جدا بود و به سمت شمال شرفی حرکت و به ایران پیوست ایخواه و کوهون زاگروس به وجود هوندن و خلیج فارس شکل ایگفت.
خلیج فاز از همو موقع از نظر ناهمواری تغییر اساسی اینکه ولی از نظر اب و هوا در هر دوره یخبندان سطح آبون ازاد جهان پایین ته شرفت .و خالی از هو شبو . در 18 هزار سال پیش که پایون اخرین یخبندون هسته سطح ابهون دریای ازاد حدود 120 سانتی متر پایین ته شرفت. اب و خلیجی هنوز وجود اینهه چه برسد به انسان هونی دوران گذشته که اگه تحقیق بکنی در بستر زندگی شاکه . با گرم بودن هوا کم کم اب بالا شه هوند و به حد امروزی که ما ادیدیم رسی .
از 9000 سال پیش که انسان دوران میان سنگی و نوسنگی و عصر فلزات در سواحلون شمالی از بین النهرین و سومر و عیلام به طرف شرق تا هیل رود جیرفت تمدون درخشانی پشت سر شونها . ای مردم نژادشو سفید قدیمی تیره رنگ هسته و 5000 سال قبل اختراع خط وارد دوران تاریخی بودن . و علاوه بر نواحی ساحلی نوار مرکزی ایران هم رابطه شوهسته .که در حواشی سواحل و جزیره نزدیک رفت و امد شاکه .
. چگونه و کی نام دریای پارس ثبت تاریخ در هوند.:
داریوش هخامنشی در سال ٥١٧ پ م/ ١١٣٨ پ ﻫ، به «مودرایه» (مصر) ره و به دستور کوروش کانالی از دریای عرب (سرخ) به شاخه‌ای از رود «پی‌رَوَ» (نیل) متصل بو. و راه آبی مهم اقیانوس اریتره (هند) به دریای مغرب (مدیترانه) گشوده بود و «اسکیلاگس» دریا سالار داریوش هسته که نخستین کسی بو که ناوگان او از دریای پارس (عمان) عربستان را دور ایزه و از دریای عرب (خلیج‌ عرب) وارد دریای غرب بو، (٢٠٠ سال قبل از اسکندر) وقتی این آبراهه ایجاد شوکه به دستور داریوش بر لوحی از سنگ خارای قرمز رنگ به ابعاد ١٧*١٦٧ سانتی‌متر شونوشت که
شرح کانال، نام «دریایی که از پارس بدان روند» نیز حک شوکه . و از او به بعد نام «دریای پارس» برای اولین بار ثبت تاریخ(٥ و ٦) در هوند (حدود ٢٥٠٠ سال پیش).
گرد اورنده مطلب : احسان رمضانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد