گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

موسیکی کار و تلاش ، شادی و زندگی



موسیکی جُنوب بخشی اَ تاریخ و فرهنگ ای منطکه انعاکس ادیت ، گازی و موسیکی زار ، لیوا ، نُوبان فریاد حضور هزارها انسان افریکائی تبار داخه منطکه خلیج فارس ن ، نغمه ونی که همیشه اَ گذشته بَ یاد اَمونت در کنار مراسمی چون زریف خُونی ، اَز دیار و سفر حکایت نکردن ، نالشت جُفتی و صدای دُهل کَسِر اَ فرهنگ چند هزار ساله ای خطه حکایت نکردن و صدای ساز و چنگ لوطی از ارتباط ما وا هِند و مهاجرت کُوم ون دگه بی ای منطکه نَ گُتن ، صدای ساز و چنگ لوطی اَ ارتباط ما وا هند خبر ندادن ، مُولودی و مولود خُونی بَ سبک هرمزگانی عرفان شرقی و فرهنگ و دین عربی تو منطکه وا هم پیوند ادیت
جُفتی اَکدیمی ترین سازونی ن که همه جای خاورمیانه اتونی ردی بگینی ، اَ روخونه سند تو هند تا کنار رود نیل داخه مصر چَن نمونه جفتی اتونی بگینی که هنو هم داخه مراسم ون مختلف نَزدن
Mizmar

Not too long ago, a 3,000-year-old tomb of Egypt was uncovered on an archeological dig sponsored by the University of Cairo. During the excavation, an ancient reed Mizmar was discovered in the ruins. Although pictures of such musical instruments were depicted on the walls of other previously excavated tombs, this was the first incidence in history of actually uncovering the real object. An Egyptian professor of music was well known for his ability to reproduce replicas of the ancient Egyptian flutes using similar materials as found around the Nile River Delta today. But he had never before actually seen an authentic reed flute from ancient Egypt — until now. And so, one evening, this professor was entrusted with the actual artifact and invited for the first time in 3,000 years to give a recital using the ancient musical instruments. As he began to play, the packed auditorium became still, and was then filled with beautiful, melodious music.

ای بالا نوشته ای در باره جفتی مربوط 3000 سال کبل ن که دانشجوون باستان شناسی قاهره اَ کَبرون ُ کبرستونُن کدیمی پیدا شُو کردن که جفتی ون که وا ای نوشته ون پیدا شو کرده هَنو سالم ن کبلن عکس ون زیادی اَ جفتی که داخه کبرستون ون پیدا شو کرده اُمدیده ولی اولین بارن که یتا جفتی سالم پیدا بودن ( داخه بشتر کشورون عربی بی جفتی میزمار اَگن ، ولی داخه بعضی نوشته ون بی ساز هم میزمار اگن )



داخه استان هرمزگان مخصوصن کسمت شرق استان جفتی همیشه پایه مهم موسیکی محلی بودی ، داخه مینو (سبک مینُوی) جفتی کدمت زیادی ایشستن ، بشتر جفتی زَن ُون معروف پشترون اَ ای منطکه بودن ، تو بندر کدیمی ترین جفتی زن دوست محمد معروف بی دُوستک بودی که وا گروه زیبا گلناری (زیبا شیربون) همکاری ای بودی و تنها مرد داخه ای گروه بودی ، باکی اعضای گروه ، نَصره باکَمبر ، فاطمه باکَمبر (فاتَک) ، زلیخا (زَلی) و زیبا شیربان که همه شون دُهل شو ازده چند سال کبل زلی یتا اَ بازمونده ون گروه زیبا شیربان وا کمک وحید قویدل (جفتی زن گروه ) وا همه مشکلون گروه باز سازی شو که و وا همون روش پشتری فعالیت شو که جفتی و دهل کسر زن گروه مرد هسترن باکی اعضای گروه همه زنون تشکیل شو اداده

وا شروع فعالیت رادیو تلوزیون داخه استان هرمزگان بشته بودن رفت ُو هُند ما بین شهرون هرمزگان اسون بودن پخش کار نوازنده ون محلی و علاکه مردم بی ای نوع موسیکی باعث بُو صدای جُفتی اَ مُغ زارون مینو و دور و بَر لَهر باکَمبر تو بندر و باکی جاُون هرمزگان بَ گُوش برست ، و نسل جدید جفتی زَن ون بَ میدون بیان و جفتی حضور فعالی داخه موسیکی هرمزگان ای بشت
علی حبیب زاده (علی خان) یتا اَ پیشکسوتون موسیکی هرمزگان هسته که اَ ترکیب سبک طرب وا جفتی و دهل نمونه جدیدی اَ موسیکی هرمزگان خَلک ایکه ، عُود حسین وفادار (حسین خان) جفتی قنبر راستگو (خالو کمبر) و چنتا نوازنده ماهر دهل وا صدای گرم علی خان جُنِ تازه ای بَ موسیکی بندر ایدا ، تا کبل ای عُود داخه هرمزگان فکط داخه محفل ون که بَ سبک طرب نزیک هسته شو اَزده و بشته مثه موسیکی عربی هسته ، بی ایکه عُود بتونت بی خُو بَ ریتم تند دهل کَسِر برسونت بی عود زن ماهری نیاز هسته تا بتونت عود بَ سبک بندری نزیک بکنت ، حسین وفادار چُوک میر اِیسُف که اَ چُولَنگی عاشک موسیکی هسته بَ سفارش صالح اتون وا بَپی بی اُو یتا عُود ایخرده و اتو علاکه بی عود زدنی شسته که بعد مدت کمی بی هیش ون و جشن ون دعوتی شوکه ، اشنائی وا علی خان بی ای عود زن جَوُن سبب بو که اَ او عود زن گپی بسازت ، تمرین همیشگی عُود بَ همراه دهل و بعدته جُفتی نوع جدیدی اَ عُود زدن بوجود ای وارد که وا ریتم طرب و جزیرتی فاصله ایشسته
هُندن خالو کمبر داخه گروه علی خان و استفاده علی خان از نمونه زیادی اَ سازون کوبه ای کنار عُود وفادار شکل جدیدی اَ موسیکی داخه هرمزگان رواج ایداد اشنائی علی خان وا فرهنگ بومی استان و بازسازی ترانه ون کدیمی مث یمبوسئنه ، تخته بکر که نَحُو کَتوم ، اُوباد گنو و .... نشاط خاصی بی ای نمونه موسیکی ایدا ، بعد ای شاهد ظهور گروه ون مختلفی ایم که تلاش نکردن وا ای سبک فعالیت بکنن
گروه جهله اَ پدیده ون موسیکی هرمزگانی (سبک جفتی و دهل ) هسته که بعد از انکلاب پا اِیگِ و ای تُونست وا پشتیپونی هنری خالو کمبر و تلاش موسی کمالی ای نمونه موسیکی بی خارج هرمزگان معرفی بکنن ایشون همطو که فعالیت شو هستی بی اموزش نسل جدید هم اهمیت ندادن و وا ایجاد کلاس ون اموزشی جفتی و دهل خدمتی بی موسیکی محلی منطکه شو کردی که هیچ کس اَه یاد نکنت ای کار گپ شُون
خالو کمبر بدون تعارف یتا اَ بهترین جفتی زَن ُون ایران و دنیان ، چَن ماه کبل وختی اَ نزیک تَک نوازی خالو کمبر مَدیده بی عزیزی که همراه اُمسته اُمگُ اَگَ ما حکومتی مُو هسته که اَ هنرمندان و عاشکُ ون موسیکی محلی بی گسترش ای هنر و معرفی شون بی داخل و خارج کشور حمایت شَکه خالو کمبر امرو کنار راوی شنکر ، بسم الله خان و باکی هنرمندون معروف دنیا هسته
نالشت و سوز جفتی خالو کمبر صدای مردم جنوب ن که هویت فرهنگی خُو فریاد نزدن

نویسنده : گلشن سُورو (ناخدا)
برگردون بی بندری : Genow

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد