گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گازی زار 2

موسیقی زار یکی از موسیقی هون مخلی ما جنوب ایرانن . در مراسم زار از سازون گوناگونی استفاده ابوتن که یکی از اون سازهون تنبورن که فقط توسط بابا زار یا شخصی که او اجازه ادیت نواخته ابوتن. مضرات که سازین از شاخ گاو یا همو گوسفندی که برای اجرا مراسم کربونی شکردن ساخته بودن . اهنگ خون که اهنگین با ضرباهنگ تند که زمونی که خون اواردن اجرا ابوتن و جزئی از موسیقی زار به حساب اتات. ار و نوبان ریشه ایشه در منطقه هون نوبیان و یا نوبان که جنوب مصر و شمال سودان در بر اگنتن و تا اتیوپی یا حبشه سابق ادامه ایشه، منطقه گسترده این که در گذشته مهد تمدن بودن و تاثیر زیادی در شکل گیری تمدن مصر باستان و کشورهای پیرامون ای بودن




ریشه ای مراسم بر اگرده به کشور مصر و منطقه هون پیرامون اون که قبل از اسلام خدایانی هسترن بنام ازوزار که مردم هر ساله قربانی شاکه و براش مراسم اجرا شاکه که این مراسم شمال موسیقی و رقص هسته که در مناطق رواج ایشسته.

بعد که اسلام در منطقه هند و اجبار مردم به پرستش خدایکتا و الله بو اجرای مراسم ازوزار منع بو و مردم این منطقه با تغییر شکل مراسم و تغییر نام به زار رنگ و روی اسلامی شودا بهش و ای باعث بو که تا الان زنده نگه داشته بشد.
اجرای مراسم زار در شمال افریقا بخصوص در مصر یه صورت گسترده رواج ایشه .
البته در حال حاضر در مصر مراسم زار بودن بشته محافل زنانه که زنون باری خلاصی از فشار روحی و تنش هون اجتماعی ارن سمت ای محافل تا با رقص و خستگی هون روحی و روانی از جسم خو دور کنن .
و اما اجرای اون در کشور خومو : احرای مراسم زار در هرمزگان و بوشهر هنوز اصالت و قدیمی بودن خوش حفظ ایکردن ولی نوبان برای حفظ و بقای خو شکل اسلامی به خود ایگفتن و اشعار مذهبی هم تو مراسم اگن
...
اِحسان رمضانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد