گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

گپ و گویش بندرعباسی

زبُن بندری اَدست اَرفتن ....حالا سینگو دِگه خرچنگ اَبودن

بردن ساخت 1

رسم زیبا و باشکوه بردن لباس عروس یا همون ساخت یا به لهجه ی شهرویی رَک
هموطو که بیشتر شما عزیزون ادونی ، آماده کردن لباس عروس وظیفه ی خانواده ی دومادن و معمولن آماده کردن لباس برای عروس خیلی زودتر از مراسم عقد و ایجور چیزو شرو ابوت یعنی همون زمونی که چوک عاشق دخت بو و هر دو خانواده از ایی شوفهمی که عروس خانواده ایشو چه کسین دگه خانواده دوماد شروع به دوختن لباس برای عروس اکنن.
از دوخت انواع شلواروی بندری بگه تا انواع لباس های دگه و از ایجور چیزو . خلاصه بعد از اینکه کار دوختن لباس عروس به اتمام رسی کم کم موقع عروسی و بردن لباس ارست . تمام لباسویی که به عروس شودوختی خیلی با نظم و ترتیب خاصی بسته بندی اکنن و همه داخل صندوق های لباس قرار ادن تا آماده بردن به خونه ی عروس بووت.
زمانی که جومه و شلوار و بکیه چیزون ابرن خونه عروس اوشو اوجا خیلی شلوغ ابوت از فامیل و همیسایه دوست اشنا اتان به دیدن چیزونی که داماد ایواردن و شاو قبل از بردن لباس هم زنوی محله برای دیدن و تماشای لباس های عروس ارن خونه ی دوماد تا قبل از بردن لباس نگاه بکنن که خانواده ی دوماد به عروس آینده خو چه درست شوکردن.
شاو قبل از بردن لباس هم زنوی محله برای دیدن و تماشای لباس های عروس ارن خونه ی دوماد تا قبل از بردن لباس نگاه بکنن که خانواده ی دوماد به عروس آینده خو چه درست شوکردن.
حالا نوبت بردن لباس یا همون ساخت ابو که ایی رسم یکی از زیباترین مراسم در عروسی جنوبین . معمولن مراسم بردن رَک یا ساخت همراه با نواختن گروه سازی و رقص و پایکوبی مردم همراهن . بردن ساخت از خونه ی دوماد شروع ابوت و در طول مسیر همه رقص و پایکوبی اکنن و تا به خونه ی عروس ارسن و صندوقوی لباسی وارد خونه ی عروس ابوت و بعد که لباسو وارد خونه ی عروس بو ، دوباره صندوق رَِکی باز اکنن و همه ارن تماشا و در نهایت مراسم بردن لباس به پایان ارست . همیشه رسمن که صندوق لباس رو سر اعضای خانواده دوماد بووت و اوشو لباسو بوورن خونه عروس . اوجان که خیلی دیدن شه و چمک کردن مردم خیلی زیبان با نوای خش ساز .
در بعضی از جاهون رسمن که شو عروسی اتان و هر نفر مبلغی به داماد هدیه اکونن و پدر داماد و کسی که تحویل گیرندهن اسمشو انویسید و مبلغ اهدایی اون فرد هم ازنت .
جالب تر از ای هم ایجان که در قسمت بعد از عروسی شمیلی ها پشت انوسیم که واقعا گرم و جالبن
..
احسان رمضانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد